over de
spaaihoeve

We Leren van
en met elkaar

Ons speelleercentrum bestaande uit onze jenaplanschool, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal en voor- en na schoolse opvang (VSO en BSO) is gelegen in de Wijk Achtse Barrier (Woensel-Noord) in Eindhoven. We maken gebruik van twee gebouwen: Een kinderopvanglocatie, met daarin de peuterspeelzaal en het tegenovergelegen schoolgebouw. In het schoolgebouw vindt naast het onderwijs ook de VSO en BSO plaats.

Op de Spaaihoeve zitten de kinderen in heterogene clusters. Kinderen die verschillen in leeftijd en ontwikkeling, talenten, in intelligenties en mogelijkheden, in achtergrond en cultuur. Ze leren van elkaar en met elkaar. Er wordt geleerd hoe je samenwerkt, elkaar respecteert en helpt en hoe je met elkaar omgaat. Kinderen ontdekken zichzelf en hun mogelijkheden en leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor hun werk, waardoor hun zelfvertrouwen groeit. Het is een natuurlijk proces waarbij de optimale ontwikkeling van ieder kind centraal staat.

Onze medewerkers geven met enthousiasme vorm aan dit onderwijs en begeleiden de kinderen bij dit proces. We verwachten grote participatie van ouders. We zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen.

Het onderwijs in ons speelleercentrum wordt gegeven volgens de Jenaplan principes. Wij zijn een Jenaplanschool en zijn aangesloten bij de Nederlandse Jenaplan Vereniging (NJPV). Meer weten? Klik dan op dit filmpje.

we gaan uit
van het eigen karakter

Ons onderwijs ondersteunt leerlingen bij ieders doorlopende/ononderbroken ontwikkeling. Mensen willen zich van nature ontwikkelen. Dat lukt als ze gemotiveerd zijn en uitgedaagd worden. Kinderen moeten hiervoor de ruimte krijgen om te ontdekken, te beleven en te experimenteren in een betekenisvolle, inspirerende en veilige omgeving. Ze leren iets samen te doen, op elkaar af te stemmen, met elkaar te overleggen, elkaar te begrijpen. Kinderen komen ongelijk de school binnen en verlaten de school ongelijk. In ons onderwijs gaan we dus zo veel mogelijk uit van het eigen karakter, de eigen aanleg en de interesses van het kind.

Het onderwijs in ons speelleercentrum wordt gegeven volgens de Jenaplan principes. Het onderwijs krijgt daarom vorm door middel van vier basisactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering. 

ons gebouw
een echte
‘hoeve’

Bij het ontwikkelen van het schoolgebouw is ervoor gekozen om zoveel mogelijk ruimte voor de kinderen te bewerkstelligen. Daarom werken en spelen de kinderen in grote clusters, waarin vier stamgroepen met in totaal zo’n 100 kinderen gesitueerd zijn. De basis van iedere stamgroep is de kring en van daaruit gaan de kinderen aan het werk: bij de eigen stamgroepleider, op een zelfgekozen plek of ze sluiten aan bij de instructie van een andere stamgroepleider.
In ieder cluster zie je een keuken, een podium, allerlei werkplekken en ontdekhoeken. Onze bibliotheek is in de hal.

jij, ik, wij

samen uniek

Een inclusieve leerplaats waar
ieder kind (uit de wijk) welkom is

‘De Spaaihoeve, samen uniek!’ Met deze slogan benadrukken we dat we het unieke van ieder persoon waarderen en willen laten ontwikkelen. Iedereen is welkom. We gaan respectvol en open met elkaar om, ongeacht afkomst, taal of religie. Alle leerlingen hebben kennis van de wereld en we stimuleren het leren van en met elkaar. We maken gebruik van de kracht van diversiteit. Een rijke diversiteit aan leerlingen, ouders en collega’s zorgt voor een groter (inter)cultureel bewustzijn

Binnen ons onderwijs genieten we van de verschillen tussen de kinderen. Kinderen zijn dan ook in heterogene stamgroepen gegroepeerd (groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6, groep 7-8). Juist door die verschillen leren kinderen van elkaar en kan iedereen zijn eigen talent ontdekken. We willen ons speelleercentrum verbinden met de wereld om ons heen. Samen met de kinderen ontdekken hoe mooi, bijzonder, boeiend en ingewikkeld die wereld is en deze steeds beter gaan begrijpen. Dat is de kern van ons onderwijs!

Een veilige plaats waar je wilt zijn en trots op kunt zijn

Leren en leven doe je samen. Ons speelleercentrum is een gemeenschap waarin we elkaar uitdagen, aanmoedigen en steunen. Waar we samen verantwoordelijk zijn voor elkaar en onze omgeving en waar we ons realiseren dat je niet kan leren als je geen fouten mag maken. In ons speelleercentrum mag je jezelf zijn.

Een leeromgeving met focus op persoonlijke groei en oog voor de landelijke norm

Op onze school hebben we aandacht voor de resultaten en groei van ieder individueel kind. We focussen op de resultaten die dit kind met zijn/haar aanleg, karakter, verstandelijke vermogens en achtergrond kan behalen. De taak van de stamgroepleider is ieder kind maximaal te begeleiden in zijn/haar groei ten opzichte van zichzelf.  Naast de leerresultaten vinden wij het ook belangrijk dat aandacht wordt geschonken aan kernkwaliteiten als samenwerken, zelfstandig functioneren, communiceren, flexibel zijn, sterk in je schoenen staan en creatieve oplossingen bedenken voor wisselende problemen. Door onze manier van werken, oefenen de kinderen al deze kwaliteiten. Met andere woorden: onze aandacht gaat uit naar de persoonlijke ontwikkeling en de individuele kansen van kinderen in de maatschappij. Dat is niet altijd direct meetbaar in cijfers, maar wel merkbaar in persoonsontwikkeling en je blik op de wereld om je heen. We streven ernaar om alle kinderen op onze school op hun eigen ontwikkelingsniveau te laten werken.

Een plek die midden in de wijk en onze maatschappij staat

We waarderen alle verschillen en bevorderen samenwerking. Voor ons is het belangrijk dat leven en leren niet gescheiden zijn. Wat je leert beïnvloed je leven en andersom. Wereldoriëntatie staat dan ook aan de basis van ons onderwijs. Kinderen ervaren, ontdekken en onderzoeken de wereld, met aandacht voor de eigen ik (micro), de eigen leefomgeving én de ander (meso) en vanaf de bovenbouw ook de indirecte omgeving (macro). Door kinderen van jongs af aan bewust te maken van hun eigen houding creëren we een plek waar we samen leren leven en leren samenleven. We leren onze leerlingen kritisch te kijken naar wie ze zelf zijn en hun perspectief actief te verbreden door de ander vanuit nieuwsgierigheid te ontmoeten. Het onderwijs op de Spaaihoeve wordt vormgegeven volgens de Jenaplanprincipes.

Onze vorm van 

onderwijs

Ons onderwijs ondersteunt leerlingen bij ieders doorlopende/ononderbroken ontwikkeling. Mensen willen zich van nature ontwikkelen. Dat lukt als ze gemotiveerd zijn en uitgedaagd worden. Kinderen moeten hiervoor de ruimte krijgen om te ontdekken, te beleven en te experimenteren in een betekenisvolle, inspirerende en veilige omgeving. Ze leren iets samen te doen, op elkaar af te stemmen, met elkaar te overleggen, elkaar te begrijpen. Kinderen komen ongelijk de school binnen en verlaten de school ongelijk. In ons onderwijs gaan we dus zo veel mogelijk uit van het eigen karakter, de eigen aanleg en de interesses van het kind.

Het onderwijs in ons speelleercentrum wordt gegeven volgens de Jenaplan principes. Het onderwijs krijgt daarom vorm door middel van vier basisactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering.  Meer weten, klik op onderstaande afbeeldingen voor een nadere toelichting.

  • Kringgesprek
  • Spelend leren onderbouw
  • Zelfstandig werk
  • Viering (schoolbreed)

We zien kinderen als gelijkwaardige gesprekspartners, die meedenken over hun eigen ontwikkeling en het vormgeven van activiteiten. Gesprekken kunnen individueel of in groepjes plaatsvinden. In de dagelijkse kringmomenten is er veel ruimte voor gesprek. Tijdens stamgroepvergaderingen maken kinderen plannen. Ze inspireren elkaar door middel van spreekbeurten, boekenkringen, presentaties over een thema of bijvoorbeeld geschiedeniskringen. Daarnaast worden allerlei zaken besproken die binnen en buiten de school spelen. Gesprekken tussen stamgroepleider en leerling vinden regelmatig onder schooltijd plaats. Vanaf groep 3 worden ouders in ieder geval tweemaal per jaar uitgenodigd om (buiten schooltijd) bij zo’n gesprek aanwezig te zijn.

Kinderen spelen van nature en leren daardoor vanzelf. Hier geven we op allerlei manieren ruimte voor, niet alleen in de onderbouw, maar ook in de midden- en de bovenbouw.
Dit kan bijvoorbeeld door het spelen van rollenspelen, gezelschapspellen, spelen met bouwmaterialen of door sport. Spel vindt plaats tijdens het werk, de kring, buiten, de gymles of als voorbereiding op een viering. Wanneer een bepaalde vaardigheid ook geleerd kan worden door middel van spel, dan kunnen kinderen daarvoor kiezen.
Kinderen leren door spel cognitieve vaardigheden en het is van groot belang voor een evenwichtige emotionele en sociale ontwikkeling. Door het spel vindt een kind mogelijkheden om de indrukken en gevoelens die het heeft opgedaan te verwerken. Door het spel kunnen kinderen zichzelf en elkaar leren kennen en accepteren. Ze leren onder andere rekening te houden met elkaar en teleurstellingen te verdragen. Zo kunnen kinderen het leven leren. Spel vindt zowel spontaan als geleid plaats. In de kring, in het cluster, buiten of in de gymzaal. Onze gym- en MRT lessen worden verzorgd door een vakdocent.

Tijdens de werktijd oefenen kinderen alleen of samen allerlei kennis en vaardigheden. Dit kunnen verplichte of eigen doelen zijn. Kinderen kunnen vaak -in overleg- bepalen waar, hoe en in welke volgorde ze werken. Dit vraagt een groot aantal vaardigheden van kinderen, zoals plannen, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, omgaan met allerlei materialen en structuren van het werk. Werken vindt op verschillende manieren plaats. Kinderen oefenen bijvoorbeeld op een iPad, zijn iets aan het onderzoeken, doen ervaringen op, werken op papier of leren spelenderwijs. De stamgroepleiders, onderwijsassistenten en overige begeleiders hebben tijdens de werktijd veel ruimte voor observatie en begeleiding, vaak in groepjes en soms individueel.

Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel in onze school. Vieren is een kenmerk van het dagelijks leven. Bij vieringen gaat het om samen delen van ervaringen en emoties. Vieringen zijn niet alleen feesten zoals sinterklaas, kerst en carnaval. Vieren is ook het stil staan bij de dood van een oma of bij de ziekte van een vader van een van je klasgenootjes.

Kinderen leren ook iets te laten zien: op het podium staan en iets presenteren. Vieringen vinden onder anderen plaats in de stamgroep, in het cluster, bijvoorbeeld bij de weekopeningen en - sluitingen en tijdens vieringen die schoolbreed plaatsvinden.

Mijn pad,
mijn toekomst…

Bekijk hier de interviews van onze leerlingen met onze onderwijsprofessionals en ouders!

voel je thuis op de spaaihoeve

hANDIG OM TE WETEN

Wat zijn onze schooltijden, wanneer hebben we vakantie, wie zit er in de ouderraad, dat en nog veel meer…

en_GB