Praktische
informatie

Algemene
informatie

Waar vind je ons speelleercentrum?

De Spaaihoeve is gelegen in de Wijk Achtse Barrier (Woensel-Noord). De school bestaat uit een hoofdgebouw met één bouwlaag (begane grond), hier bevinden zich 4 clusters en een speelzaal waarin samen 17 groepen zitten. De Spaaihoeve werkt al vanaf haar oprichting overeenkomstig de principes van het Jenaplan.

Hoe groot is onze school?

De Spaaihoeve is een speelleercentrum waar iedere dag ongeveer 400 kinderen samen uniek zijn. Ook voor kinderen met speciale behoeften staat de school open. Daarbij is het van belang dat wij ieder kind moeten kunnen bieden wat het nodig heeft.

  • School tijden
  • School kalender
  • Gym
  • Schoolgids

Op maandag, dinsdag, donderdag:
Begintijd 8.30 uur, eindtijd 15.00 uur,
met een pauze van 12.00 uur tot 13.00 uur.

Op woensdag en vrijdag:
Begintijd 8.30 uur, eindtijd 12.30 uur.

Bij evenementen kunnen er incidenteel wijzigingen in de schooltijden voorkomen. U wordt daarvan tijdig via het “Infobulletin” of een pushbericht (School APP) op de hoogte gebracht.

Bekijk het calendarium van het huidige schooljaar.

Kalender

Gym

De gymles wordt gegeven door Jonathan, onze gymleerkracht. De groepen 1/2 gymmen iedere week op dinsdagochtend en donderdagochtend in de speelzaal op school.
Voor de gymlessen van groep 3 t/m 8 maken wij gebruik van sporthal Achtse Barrier waar Jonathan gymles geeft. 
We lopen samen met de kinderen naar de gymzaal, Savoiepad 14. In de gymlessen dragen de kinderen een gympakje of een korte broek met T-shirt. Verder hebben ze gymschoenen (geen zwarte zolen) en een tas nodig. Lange haren worden in een staart gedragen en de sieraden dienen te worden afgedaan. Vergeet ook niet elke week de gymtas mee naar huis te nemen want deze worden vaak vergeten!

De schoolgids is een gemakkelijk hulpmiddel voor ouders; voor die ouders, die al kinderen op onze school hebben, maar ook voor ouders die overwegen hun kinderen aan onze school toe te vertrouwen. Klik hier voor onze schoolgids. U kunt via de contact-pagina een papieren versie van de schoolgids aanvragen.

Schoolgids

alle informatie

op één plek

Het Jenaplan

Ieder kind is anders en krijgt op onze school de mogelijkheid om zich op een eigen manier en in een eigen tempo te ontwikkelen. Natuurlijk is de cognitieve ontwikkeling erg belangrijk en bieden we alle leerstof aan die kinderen op de basisschool moeten krijgen. Daarnaast is er alle aandacht voor de ontwikkeling van andere vaardigheden die belangrijk zijn in onze snel veranderende samenleving:  leren samenwerken, ondernemen, plannen, creëren , presenteren, reflecteren en verantwoorden. Dit maakt Jenaplanonderwijs tot een dynamische onderwijsvorm die aansluit bij de ontwikkelingen in onze maatschappij.

Bekijk hier de video met meer uitleg over het Jenaplan

Ondernemen ‘jouw initiatief is welkom’

  • nieuwe dingen en oplossingen bedenken
  • initiatief nemen, zaken aan de orde stellen, met voorstellen komen
  • uitproberen, origineel kiezen
  • kwaliteiten effectief inzetten
  • ambities tonen, er in geloven, doorzetten
  • doelbewust handelen
  • informatiebronnen aanboren

Plannen ‘durf te dromen’

  • weten hoe een periode (les, dag, week) is opgebouwd
  • kunnen vertellen wat er van je verwacht wordt
  • spullen snel en goed verzamelen
  • dingen in de goede volgorde doen
  • eigen leerdoelen kunnen bepalen
  • een dag kunnen plannen
  • een langere periode zelfverantwoordelijk plannen

Samenwerken ‘samen kunnen we meer’

  • delen met anderen
  • anderen “denktijd” geven
  • aandachtig luisteren en verschil van mening respecteren
  • sociaal bewust zijn
  • aanwijzingen volgen en geven
  • aanbieden anderen te helpen
  • respect voor school- en groepsregels

Creëren ’alles is mogelijk’

  • onderzoeken, dingen uit elkaar halen
  • alles willen weten, vragen stellen
  • snel originele ideeën hebben, niet tevreden zijn met gewoon doorzetten
  • het beste uit jezelf halen
  • makkelijk overschakelen naar ander gezichtspunt
  • makkelijk voortborduren op ideeën van anderen

Presenteren ‘laat zien wie je bent’

  • durf, originaliteit en passie tonen
  • natuurlijke authentieke houding
  • contact met de toehoorders- centrale plek
  • gebruik van (grote) gebaren
  • goede articulatie, stemvolume, spreektempo, dynamiek
  • goed taalgebruik
  • goede verzorging

Reflecteren ‘wat is jouw wens, waar word jij blij van?’

  • laten zien wat er geleerd is
  • feedback vragen en geven (tips en tops)
  • vertellen hoe het anders had gekund
  • aanpak evalueren en hier consequenties aan verbinden
  • werk nakijken, beoordelen en vervolg bepalen
  • beargumenteren waarom je doet wat je doet
  • portfolio’s samenstellen, eigen ontwikkeling presenteren

Verantwoorden ‘hoe vind je het effect van wat je gedaan hebt’

  • kunnen vertellen waarom je wat hebt gedaan
  • spullen opruimen
  • voor jezelf en voor anderen zorgen
  • zelf om uitleg vragen
  • willen meepraten en beslissen
  • consequenties overzien van handelen
  • initiatieven nemen om dingen te verbeteren

Zorgen voor ‘wij helpen elkaar’

  • zorgen voor jezelf
  • zorgen voor anderen
  • zorg hebben voor materialen waar je gebruik van maakt in de school
  • binnen met name de tafelgroep hulp bieden
  • het op orde houden van de eigen werkplek, die van de tafelgroep, de schoolwoonkamer, werkruimtes van de school en van de directe schoolomgeving
  • zorgen voor planten en dieren

Communiceren ‘jouw mening telt’

  • actief luisteren
  • nadruk leggen op dialoog en niet op discussie/ tweerichtingsverkeer
  • je voor de ander openstellen
  • leren van verdraagzaamheid: geduld
  • gedachten onder woorden leren brengen, zodat anderen die begrijpen
  • ontwikkelen van een goed zelfbeeld
  • kritisch leren staan t.o.v. verstrekte informatie
  • kunnen genieten van wat anderen inbrengen

Respecteren ‘zijn wie je bent’  

  • rekening leren houden met gevoelens van anderen
  • inclusief leren denken
  • empathie voelen voor anderen
  • terughoudend leren zijn met oordelen
  • accepteren dat ieder mens uniek is en er dus verschillen mogen zijn

Overblijven

Bij ons op de Spaaihoeve is overblijven tussen de middag goed geregeld. Voor de organisatie is er een vereniging ” ‘t Tussenuurtje” in het leven geroepen. Het overblijven kost 0,75 per keer. Ouders kunnen dit digitaal regelen en betalen via het programma ISY. Zodra je kind bij ons op school zit krijg je een unieke code om dit te regelen. Je kunt dagelijks tot 11:00 uur beslissen of je kind(eren) overblijft of niet. 

Kinderen die overblijven onder auspiciën van “t Tussenuurtje” krijgen een klas en een surveillerende ouder toebedeeld. Deze assisteert en houdt toezicht op de kinderen die ervoor kiezen over te blijven. De kinderen die buiten spelen doen dat onder toezicht van surveillerende ouders. De leerlingen brengen een lunchpakket en een (goed afsluitbare) drinkbeker mee. Om het overblijven van de kinderen tussen de middag te kunnen realiseren wordt er een beroep gedaan op ouders.

Coördinator ‘t Tussenuurtje
Denise Maas-Janssen

Oudervereniging

De Spaaihoeve heeft een zeer actieve Oudervereniging (OV). De OV is er voor en door de ouders, maar bovenal voor de kinderen. Omdat uw kind bij ons op school zit, bent u automatisch lid van de OV, tenzij u aangeeft hier geen prijs op te stellen. Belangrijke doelen van de OV zijn het organiseren van activiteiten en het stimuleren van de betrokkenheid van ouders bij de school. De basisschool maakt onderdeel uit van de opvoeding en vorming van uw kind en daar wilt u als ouder natuurlijk bij betrokken zijn.

Wat doet de OV?
Waar de school verantwoordelijk is voor een uitgebreid en gevarieerd lesprogramma zijn er jaarlijks ook veel activiteiten die niet strikt educatief zijn, maar daarom niet minder belangrijk. Denk hierbij onder andere aan Sinterklaas-, Kerst-, Carnavals- en Paasvieringen. Maar ook de avondvierdaagse, sporttoernooien en de feestelijke laatste schoolweek vallen hieronder. Hierbij speelt de OV een grote rol.

Voor de organisatie van elk van deze activiteiten wordt een werkgroep opgericht met daarin leden van het team, de OV en organisatie-ouders. Deze werkgroep bedenkt en organiseert de betreffende activiteit. Ook op de dag zelf zijn zij aanwezig. Voor extra handen en begeleiding op de dag zelf maken we gebruik van hulpouders. Daarnaast zijn er ook stamgroepouders actief. Zij onderhouden onder meer het contact met de leerkracht en ouders van de klas, regelen ouderhulp in de klas en zorgen voor attenties bij bijvoorbeeld de verjaardag van de leerkracht.

De OV heeft een coördinerende rol bij dit alles en onderhoudt de contacten met het schoolteam, de organisatieouders, de stamgroepouders en alle andere ouders.

Communicatie
Via ISY en de INFO bulletins houdt de OV u op de hoogte van alle activiteiten en vragen we om hulp indien nodig. Uiteraard informeren de stamgroepouders u ook hierover. Graag horen we hoe we het nog beter kunnen doen. Heeft u ideëen? Deel deze met ons via [email protected]

Meer info over welke ouders in de oudervereniging actief zijn leest u in de schoolgids.

School ondersteuningsprofiel

Klik hier om het schoolondersteuningsprofiel te bekijken.

Medezeggenschapsraad

Meebeslissen over de inhoud en organisatie van het onderwijs. Ook op een meer formele en officiële wijze nemen ouders deel aan ons onderwijs. Via gekozen vertegenwoordigers in de medezeggenschapsraad hebben ouders ook invloed op en inbreng in het beleid van het onderwijs op onze school. De MR (medezeggenschapsraad) van onze school bestaat uit 4 ouderleden en 4 personeelsleden.

Leden
Oudergeleding:

Daan van de KarRené van BallegooijenAnja HoekstraDaphne Stoepker

Personeelsgeleding:

Lian van de BergJosien van BaareMaartje van MoorselHanneke van Vroenhoven

De MR komt ongeveer 8 keer per jaar bijeen. De data worden tevoren bekend gemaakt. Een keer per jaar wordt een jaarvergadering uitgeschreven. Om de drie jaar worden verkiezingen gehouden. Ook de verslaglegging daarvan wordt bekend gemaakt in het infobulletin.

GMR
Binnen de S.K.P.O.-organisatie is er ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschaps Raad (G.M.R.). Alle zaken die van gemeenschappelijk belang zijn voor de scholen, die vallen onder het bestuur van de S.K.P.O., worden besproken in deze G.M.R. De G.M.R. wordt samengesteld uit de leden van de afzonderlijke medezeggenschapsraden. Daarbij wordt een gelijke verdeling van ouderleden en personeelsleden in acht gehouden. Ook de bijeenkomsten van de G.M.R. zijn openbaar en de verslagen zijn ter inzage. Informatie kunt u ook elektronisch via het internet verwerven via de site van de S.K.P.O.  Daar vindt u onder meer alle agenda’s, verslagen, huidige samenstelling, enzovoort.

Schoolbestuur

SKPO – bestuur, organisatie, scholen

Basisschool De Spaaihoeve valt onder het bevoegd gezag van SKPO en maakt gebruik van een aantal algemene ondersteuningsfuncties die binnen het SKPO-stafbureau zijn georganiseerd. De stichting heeft vier brede basisscholen in Son en Breugel en 31 scholen in Eindhoven. De Eindhovense scholen maken onderdeel uit van een SPIL-centrum of zijn Integraal Kindcentrum. Alle SKPO-scholen werken samen met hun kinderopvangpartner aan de doorgaande ontwikkeling van kinderen van nul tot twaalf jaar. Van hen bieden er 32 regulier basisonderwijs en twee speciaal basisonderwijs (SBO). Daarnaast is er onze basisschool speciaal voor kinderen van ouders die recent in Nederland wonen. 

Kansrijk onderwijs voor alle leerlingen

De scholen van SKPO zijn meer dan een bestuurlijke eenheid. We vormen een herkenbare groep scholen voor primair onderwijs met een gezamenlijke ambitie, dezelfde waarden en een gedeelde maatschappelijke opdracht: kansrijk onderwijs bieden aan al onze leerlingen. We vinden het belangrijk dat onze doelen en drijfveren zichtbaar zijn door de hele organisatie. Vanuit onze gelijkgestemde basishouding zijn we met elkaar verbonden en versterken we elkaar. 

Strategie en focus 2020-2024

Onze scholen staan in Eindhoven en omgeving: een kansrijke omgeving met een unieke dynamiek, waar samenwerken aan vooruitgang vanzelfsprekend is. Niet voor niets hechten we bij SKPO veel waarde aan creatief en onafhankelijk denken en hebben we hoge verwachtingen als het gaat om leren en ontwikkelen. 
Om onze leerlingen in een continu veranderende wereld zo goed mogelijk op hun toekomst voor te bereiden koersen we, naast onze maatschappelijke opdracht, de komende jaren op drie gezamenlijk geformuleerde focuspunten. Dat doen we onder het motto van Leren met lefMeer van jezelf, meer vertrouwen, meer buiten de lijntjes. De focuspunten zijn:

  • Uitdagend en innovatief onderwijs: leerlingen staan aan het stuur van hun eigen leeravontuur

We dagen onze leerlingen maximaal uit in de context van de voortdurend veranderende samenleving. We leren kinderen aan het stuur te staan van hun eigen leeravontuur. Ze worden eigenaar van hun eigen ontwikkeling. Ze weten wat de volgende stap in hun groeiproces is en zijn intrinsiek gemotiveerd om deze te zetten. Daarbij zijn in de organisatie van ons onderwijs meerdere wegen mogelijk dan alleen de route één leerkracht, één lokaal, één vak en één niveau. Samenwerken met leerlingen, ouders, collega’s en anderen heeft een belangrijke positie in het leerproces, voor zowel de leerling als voor onszelf. De inzet van innovatieve en digitale leermiddelen is ondersteunend aan betekenisvol leren

  • Wereldburgerschap: we spreken allemaal de taal van internationaal

Leerlingen, ouders, collega’s, allemaal zijn we wereldburgers. Iedereen is welkom. We gaan respectvol en open met elkaar om, ongeacht afkomst, taal of religie. We zetten volop in op (wereld)taal. Alle leerlingen hebben kennis van de wereld en we stimuleren het leren van elkaar. Wij maken gebruik van de kracht van diversiteit. Een rijke diversiteit aan leerlingen, ouders en collega’s zorgt voor een groter (inter)cultureel bewustzijn. We leren onze leerlingen kritisch te kijken naar wie ze zelf zijn en hun perspectief actief te verbreden door de ander vanuit nieuwsgierigheid te ontmoeten.

  • Duurzaamheid: het nemen van verantwoordelijkheid is een vanzelfsprekendheid

Duurzaamheid is een vanzelfsprekend, terugkerend item in het denken en spreken van leerlingen, ouders en collega’s. Het gaat dan om zorg voor elkaar (incl. een gezonde leefstijl), de directe omgeving en de wereld. Duurzaamheidseducatie zit verweven in het lesaanbod. Binnen de hele organisatie toetsen we ons doen en laten aan duurzaamheid. We hebben duurzaamheid verinnerlijkt; leerlingen en collega’s hebben een duurzaamheidsgeweten ontwikkeld. Dit innerlijke kompas helpt ons bij het maken van duurzame(re) keuzes.

Werken aan kwaliteit

Bij SKPO werken we vanuit vertrouwen in kinderen en maken we ons onderwijs elke dag voor elke leerling passend zodat zij zelfbewust en met elkaar verantwoordelijkheid nemen voor een goede toekomst. We richten een rijke leeromgeving in binnen en buiten de (m)uren van de school en zetten hoog in op zowel cognitieve ontwikkeling als persoonlijke ontwikkeling. Voor ons is een stralend kind dat zichtbaar plezier heeft in leren het bewijs dat ons onderwijs van hoge kwaliteit is. 
Dit vraagt om een bedoeling die breed wordt gedeeld en uitgedragen, een basis die op orde is en een flinke dosis lef. Het vraagt ook om een professionele cultuur waarin we ons bij alles wat we doen afvragen of het bijdraagt aan de realisatie van kansrijk onderwijs voor al onze leerlingen. Als gedreven vakmensen voeren we hierover onderling en met onze partners een open dialoog. Dit alles doen we vanuit de volgende kernwaarden:

  • Ontwikkeling

Wij staan voor leren met lef. Jezelf ontwikkelen is een proces van telkens doelen stellen, leren en reflecteren. Vanuit je enthousiasme en motivatie leren we je om je talenten en mogelijkheden te benutten. We helpen je om het zelf te doen. Nieuwsgierig zijn en fouten durven maken, helpt bij leren. We kijken met open blik naar de ander en de wereld. Samen zorgen we voor een rijke leeromgeving.

  • Eigenheid

Meer van jezelf. Jij en al je ‘eigen aardigheden’ mogen er zijn. Je bent goed zoals je bent. Met jouw initiatieven en ambities voeg je iets moois toe aan de wereld. Soms zit het tegen en daar leer je misschien nog wel het meeste van. Steun dan op je zelfvertrouwen en toon veerkracht.

  • Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid en vertrouwen gaan hand-in-hand. We geven je volop vertrouwen en verantwoordelijkheid, zodat je eigenaarschap kunt ontwikkelen. Je leert om verantwoordelijkheid te nemen, voor jezelf en voor anderen. Door de ander vanuit vertrouwen te benaderen, toon je respect en denk je in kansen en mogelijkheden.

  • Verbinding

Samen werken en samen leren is voor ons vanzelfsprekend. We staan open voor iedereen en gaan respectvol met elkaar om. Door gebruik te maken van de kracht van diversiteit ontstaan betekenisvolle verbindingen. We willen van betekenis zijn voor elkaar en we zijn erop gericht om elkaar succesvol te maken.

Zicht op ontwikkeling

De strategische focuspunten geven richting en bieden tegelijkertijd ruimte voor de eigen inkleuring van de scholen. De voortgang op de strategie brengen we jaarlijks in beeld door middel van een koerskaart met daarop ‘koerssleutels’, waarover we op school- en organisatieniveau het gesprek met elkaar voeren. Ook de (G)MR en de raad van toezicht maken deel uit van dit gesprek.

Elke school bewandelt de koers vanuit zijn eigen startpunt en op zijn eigen manier, passend bij de ontwikkelfase en identiteit van de school. We dagen iedere school daarbij nadrukkelijk uit ambitieus te zijn in zijn ontwikkeling, de resultaten elk jaar te analyseren en bij te sturen indien nodig. Daarbij werken we met een aantal kwaliteitsindicatoren die ons aanvullend en verdiepend inzicht geven. 
De opdracht van SKPO en de doelen die wij als organisatie nastreven om deze opdracht te verwezenlijken, vertalen we ook door naar de bijdragen die we van onze collega’s verwachten. Dat geeft duidelijkheid naar de betreffende medewerker en daardoor bewerkstelligen we bovendien dat iedereen congruent – en vanuit de bedoeling – zijn/haar bijdrage levert aan wat we met elkaar beogen. 
Het in lijn brengen van de organisatiedoelen naar de schooldoelen en vervolgens naar de bijdrage van de collega’s daarin, is cruciaal voor de doorontwikkeling van onze organisatie. Het past bij SKPO om steeds vanuit onze bedoeling te denken en te handelen en daarover met elkaar het gesprek te voeren. Op die manier komen we tot het best mogelijke resultaat.

Personeelsbeleid

We willen leerlingen het allerbeste onderwijs bieden. We geloven erin dat dit het meest succesvol is als we de verantwoordelijkheid hiervoor bij de professionals zo laag mogelijk in de organisatie leggen. Dit geldt ook voor het personeelsbeleid om zodoende de beste aansluiting te vinden in de onderwijskundige opdracht die de desbetreffende school heeft. Collectief doen we dat door ruimte en vertrouwen te geven aan de professional en dit te integreren in ons personeelsbeleid. 
Ruimte en vertrouwen kent een nauwe samenhang met verantwoordelijkheid en hier hebben we hoge verwachtingen in. Dit zie je terug in HR-thema’s zoals hoe we bijvoorbeeld omgaan met verzuim, mobiliteit en het werkverdelingsplan. Ruimte voor de professional zien we de afgelopen jaren ook steeds meer terug in de cao primair onderwijs en deze ontwikkeling omarmen we met enthousiasme omdat het past bij onze organisatie en we erin geloven dat dit de kwaliteit van de professional en dus die van het onderwijs ten goede komt. 

Actueel is het lerarentekort dat steeds meer voelbaar is geworden. De continuïteit en kwaliteit van het onderwijs komen hiermee onder druk te staan. Dit vraagt van scholen om anders na te denken over hoe zij onderwijs organiseren. Er ontstaan vragen zoals: ‘Hoe gaan we om met de realiteit dat er niet altijd een vervangende leerkracht beschikbaar is? Dat vacatures niet of niet direct ingevuld kunnen worden? Hoe vergroten we de ‘vijver’ met potentiële collega’s?’ Personeelsbeleid komt tot stand door dialoog met onze schoolleiders en zij hebben op hun beurt weer een dialoog met het team. Deels wordt dit georganiseerd en is het gestructureerd in bijvoorbeeld directie-overleggen, teamvergaderingen en de verschillende netwerken voor bijvoorbeeld intern begeleiders, VVE-coördinatoren, ICT etc. Voor het andere deel ontstaat dit in dialoog. 

Kinderopvang
Korein

Voor kinderen die nog niet naar school gaan, biedt de Spaaihoeve dagopvang. Bij de dagopvang kunnen kinderen van 0 tot 4 jaar terecht. Hier worden zij met alle warmte, geborgenheid en veiligheid opgevangen. Bij de allerjongste kinderen besteden we in het kinderdagverblijf veel aandacht aan fysieke en emotionele veiligheid. Maar ook aan hygiëne en zorg.

Wij helpen de kinderen van 2 tot 4 jaar om een goede start te maken op de basisschool. Met prikkelende activiteiten stimuleren we de ontwikkeling van uw peuter. Bijvoorbeeld de taalontwikkeling, rekenontwikkeling, sociale ontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Speels en ongedwongen. In een gezellige, uitdagende omgeving. We werken in thema’s die aansluiten op de leefwereld van peuters, en gebruiken gecertificeerde methodes die we afstemmen op de methode van de samenwerkende basisschool. Zo is de overstap naar groep 1 makkelijk gemaakt.

  • Opvang en BSO
  • Pedagogisch beleid
  • Pedagogisch kompas
  • GGD Toetsing
  • Onze openingstijden
  • Digitaal aanmelden

Wilt u dat uw kind ook ná school een leuke tijd heeft? Op de Spaaihoeve is van alles te doen! Er zijn ook gezellige hoekjes om te ontspannen. Uw kind kiest zelf wat het wil doen.

Kinderen van 4 tot 12 jaar zijn welkom op de BSO van de Spaaihoeve. De begeleiding en activiteiten zijn helemaal aangepast op de leeftijdsgroepen. De pedagogisch medewerkers zijn deskundig, betrokken en vooral enthousiast! Uw kind hoeft zich geen moment te vervelen.

Opvang na school (BSO)
De BSO vindt plaats in de clusters waar kinderen ook tijdens schooltijd verblijven. De ruimtes zijn groot en gezellig ingericht. Elk cluster heeft een eigen keuken en verschillende functies in de ruimte. Ook zijn er voldoende buitenspeelmogelijkheden in de mooi aangelegde tuinen waar gebruik is gemaakt van natuurlijke materialen.

Tevens maken we gebruik van de speelzaal voor activiteiten. Na school kunnen de kinderen eerst even bijkomen van de schooldag, met een cracker of fruit en iets te drinken. En in de vakantie? Dan is de BSO er de hele dag en organiseren we regelmatig leuke uitstapjes.

De tijd op de BSO is ingedeeld in herkenbare periodes met vaste onderdelen. Maar het dagritme is ook flexibel: wat de kinderen doen, staat niet tot in detail vast. Na school hebben ze vooral de ruimte om vrij te spelen. Daarnaast bieden we kinderen gedurende de week gevarieerde en aantrekkelijke activiteiten. Bij het vrij spelen en de activiteiten letten we nadrukkelijk op de eigen initiatieven van kinderen.

Bij de BSO zijn kinderen in hun vrije tijd. We bieden kinderen een ontspannen, veelzijdige en uitnodigende opvang. Ze ontwikkelen zich via muziek en toneel, beeldende expressie, boeken en films, techniek en ruimtelijk inzicht, de natuur, sport en bewegen, digitale ervaringen en soms ook huiswerk van school. Bij de BSO doen ze in alle ontwikkelingsgebieden ervaringen op, passend bij hun eigen tempo, interesses en mogelijkheden. Dat gaat op een ontspannen manier.

Kinderen zijn van zichzelf nieuwsgierige ontdekkers en onderzoekers, en wij begeleiden ze op hun ontdekkingstocht. We kennen de kinderen en hun interesses en mogelijkheden. Daardoor zien we in allerlei spelsituaties en activiteiten kansen voor begeleiding. Per situatie kiezen we wat we doen: intenties en plannen van kinderen verwoorden of helpen uitvoeren, samen nadenken over nieuwe materialen of nieuwe ideeën bij een vertrouwd spel, open vragen stellen, samen oplossingen zoeken, indrukken verwerken, kinderen bij elkaar betrekken, meespelen, om voorbeelden vragen, voorbeelden geven, instructie geven en nog veel meer. We helpen kinderen ook als ze iets nog niet helemaal alleen kunnen of durven. Kortom: we stimuleren de ontwikkeling op alle mogelijke manieren.

Opvang vóór school (VSO)
Kiest u voor opvang vóór school? Dan is uw kind vanaf 7.30 uur al welkom. Daar kan hij of zij nog even lekker spelen voordat de school begint.

Loop gerust even binnen
U bent altijd welkom om een kijkje te komen nemen. Loop gerust even binnen bij de Spaaihoeve. Bellen mag natuurlijk ook. We ontmoeten u graag!

Kinderen zijn ontdekkers, onderzoekers, kunstenaars, kunstenmakers, wetenschappers en handarbeiders – alles is in aanleg aanwezig.

En elk kind is uniek. Geboren met een eigen aard, karakter, aanleg en talenten. Het is aan ons om die te zien, om ieder kind in beeld te hebben. Wij willen alle kinderen veel verschillende ervaringen bieden waardoor ze steeds een volgende stap kunnen zetten op hun ontwikkelpad.

Elke dag weer.

Elke dag geven we vorm aan de 4 pedagogische doelen uit de Wet Kinderopvang: emotionele veiligheid voor het kind bieden, persoonlijke competenties bevorderen, sociale competenties bevorderen, en normen en waarden overbrengen. Wij werken doorlopend aan die doelen door dagelijks te kijken naar het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen en door onze inzet aan te passen waar nodig.

We leren de kinderen kennen door goed naar ze te kijken en te luisteren. Voelt het kind zich goed (welbevinden)? En is de betrokkenheid hoog? Dat zijn de vragen die ertoe doen. De antwoorden geven ons onmiddellijk feedback over onze inzet en de interactie met de kinderen. Doen we de goede dingen? We zien het direct: welbevinden en betrokkenheid zijn de graadmeters. Zowel voor een individueel kind als voor de groep. Dagelijks stimuleren we het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen met vier pijlers:

  • Opvoeden doen we samen
  • In een rijke uitdagende omgeving
  • Met ruimte voor initiatief
  • Altijd in dialoog


Onze pedagogische aanpak valt onder de noemer ‘ervaringsgericht werken’. Dat betekent dat we ons zo veel mogelijk inleven in de ervaringen van het kind.

We zorgen voor een setting waar kinderen ervaringen kunnen opdoen, en we bouwen bewust voort op die ervaringen – in een voortdurende wisselwerking tussen professional en kind. De basis van het ervaringsgericht werken is onze visie op hoe kinderen zich ontwikkelen. Die visie bestaat uit vijf elementen.

Kinderen zijn onderzoekers en ontdekkers. Elk kind ontwikkelt zich op een eigen  manier. Betekenisvol spelen is zelf kunnen handelen, denken en informatie verwerken. Kinderen leren van andere kinderen, van volwassenen en van wat ze om zich heen zien. Alle ontwikkelingsgebieden van kinderen zijn in samenhang belangrijk.

Pedagogisch Kompas
Het Pedagogisch Kompas is het pedagogisch beleid van Wij zijn JONG. Het is
bestemd voor alle medewerkers, ouders en samenwerkingspartners van onze
divisies Korein, Skar, Kwink, Spelenderwijs, KluppluZ, Edux en KSS.

In het Pedagogisch Kompas lees je hoe we de vier pedagogische doelen uit
de Wet kinderopvang vormgeven. Die doelen zijn: emotionele veiligheid voor
het kind bieden, persoonlijke competenties bevorderen, sociale competenties
bevorderen, en normen en waarden overbrengen. Wij werken doorlopend aan
die doelen door dagelijks te kijken naar het welbevinden en de betrokkenheid
van de kinderen en door onze inzet aan te passen waar nodig.

Naast het Pedagogisch Kompas kun je op de webpagina van iedere locatie
het eigen pedagogisch werkplan inzien. Daarin lees je hoe de pedagogisch
professionals het Pedagogisch Kompas inzetten in de dagelijkse praktijk.

Bekijk het pedagogisch kompas

De Spaaihoeve biedt zorg en veiligheid voor uw kind. We werken met een doordachte pedagogische aanpak en ieder kind krijgt persoonlijke aandacht.

GGD inspectierapporten
Alle Korein locaties worden jaarlijks getoetst door de GGD. 

Opvangtijden dagopvang
52 weken per jaar (behalve op feestdagen conform CAO kinderopvang)

  • Maandag tot en met vrijdag: 7.30 – 18.30 uur.


Opvangtijden peuterwerk
40 weken per jaar (gedurende schoolweken)

  • Maandag tot en met vrijdag: 8.30-12.30 uur


Opvangtijden BSO

52 weken per jaar (behalve op feestdagen conform CAO kinderopvang) 

  • Maandag, dinsdag en donderdag: 15.00 – 18.30 uur
  • Woensdag: 12.30 – 18.30 uur
  • Vrijdag: 12.30 – 18.30 uur
  • Voorschoolse opvang: vanaf 7.30 uur
  • In schoolvakanties: 7.30 – 18.30 uur


Tijdens studiedagen van de basisschool zijn wij ook open.

Digitaal Aanmelden
Wilt u uw kind aanmelden voor dagopvang of buitenschoolse opvang?

Dit kan via de website van Korein.

Aanmelden

voel je thuis op de spaaihoeve

Mijn pad,
mijn toekomst…

Bekijk hier de interviews van onze leerlingen met onze onderwijsprofessionals en ouders!

en_GB