Schoolbestuur
- SKPO – bestuur, organisatie, scholen
Basisschool De Spaaihoeve valt onder het bevoegd gezag van SKPO en maakt gebruik van een aantal algemene ondersteuningsfuncties die binnen het SKPO-stafbureau zijn georganiseerd. De stichting heeft vier brede basisscholen in Son en Breugel en 31 scholen in Eindhoven. De Eindhovense scholen maken onderdeel uit van een SPIL-centrum of zijn Integraal Kindcentrum. Alle SKPO-scholen werken samen met hun kinderopvangpartner aan de doorgaande ontwikkeling van kinderen van nul tot twaalf jaar. Van hen bieden er 32 regulier basisonderwijs en twee speciaal basisonderwijs (SBO). Daarnaast is er onze basisschool speciaal voor kinderen van ouders die recent in Nederland wonen.
- Kansrijk onderwijs voor alle leerlingen
De scholen van SKPO zijn meer dan een bestuurlijke eenheid. We vormen een herkenbare groep scholen voor primair onderwijs met een gezamenlijke ambitie, dezelfde waarden en een gedeelde maatschappelijke opdracht: kansrijk onderwijs bieden aan al onze leerlingen. We vinden het belangrijk dat onze doelen en drijfveren zichtbaar zijn door de hele organisatie. Vanuit onze gelijkgestemde basishouding zijn we met elkaar verbonden en versterken we elkaar.
Strategie en focus 2020-2024
Onze scholen staan in Eindhoven en omgeving: een kansrijke omgeving met een unieke dynamiek, waar samenwerken aan vooruitgang vanzelfsprekend is. Niet voor niets hechten we bij SKPO veel waarde aan creatief en onafhankelijk denken en hebben we hoge verwachtingen als het gaat om leren en ontwikkelen.
Om onze leerlingen in een continu veranderende wereld zo goed mogelijk op hun toekomst voor te bereiden koersen we, naast onze maatschappelijke opdracht, de komende jaren op drie gezamenlijk geformuleerde focuspunten. Dat doen we onder het motto van Leren met lef. Meer van jezelf, meer vertrouwen, meer buiten de lijntjes. De focuspunten zijn:
- Uitdagend en innovatief onderwijs: leerlingen staan aan het stuur van hun eigen leeravontuur
We dagen onze leerlingen maximaal uit in de context van de voortdurend veranderende samenleving. We leren kinderen aan het stuur te staan van hun eigen leeravontuur. Ze worden eigenaar van hun eigen ontwikkeling. Ze weten wat de volgende stap in hun groeiproces is en zijn intrinsiek gemotiveerd om deze te zetten. Daarbij zijn in de organisatie van ons onderwijs meerdere wegen mogelijk dan alleen de route één leerkracht, één lokaal, één vak en één niveau. Samenwerken met leerlingen, ouders, collega's en anderen heeft een belangrijke positie in het leerproces, voor zowel de leerling als voor onszelf. De inzet van innovatieve en digitale leermiddelen is ondersteunend aan betekenisvol leren
- Wereldburgerschap: we spreken allemaal de taal van internationaal
Leerlingen, ouders, collega’s, allemaal zijn we wereldburgers. Iedereen is welkom. We gaan respectvol en open met elkaar om, ongeacht afkomst, taal of religie. We zetten volop in op (wereld)taal. Alle leerlingen hebben kennis van de wereld en we stimuleren het leren van elkaar. Wij maken gebruik van de kracht van diversiteit. Een rijke diversiteit aan leerlingen, ouders en collega’s zorgt voor een groter (inter)cultureel bewustzijn. We leren onze leerlingen kritisch te kijken naar wie ze zelf zijn en hun perspectief actief te verbreden door de ander vanuit nieuwsgierigheid te ontmoeten.
- Duurzaamheid: het nemen van verantwoordelijkheid is een vanzelfsprekendheid
Duurzaamheid is een vanzelfsprekend, terugkerend item in het denken en spreken van leerlingen, ouders en collega’s. Het gaat dan om zorg voor elkaar (incl. een gezonde leefstijl), de directe omgeving en de wereld. Duurzaamheidseducatie zit verweven in het lesaanbod. Binnen de hele organisatie toetsen we ons doen en laten aan duurzaamheid. We hebben duurzaamheid verinnerlijkt; leerlingen en collega’s hebben een duurzaamheidsgeweten ontwikkeld. Dit innerlijke kompas helpt ons bij het maken van duurzame(re) keuzes.
- Werken aan kwaliteit
Bij SKPO werken we vanuit vertrouwen in kinderen en maken we ons onderwijs elke dag voor elke leerling passend zodat zij zelfbewust en met elkaar verantwoordelijkheid nemen voor een goede toekomst. We richten een rijke leeromgeving in binnen en buiten de (m)uren van de school en zetten hoog in op zowel cognitieve ontwikkeling als persoonlijke ontwikkeling. Voor ons is een stralend kind dat zichtbaar plezier heeft in leren het bewijs dat ons onderwijs van hoge kwaliteit is.
Dit vraagt om een bedoeling die breed wordt gedeeld en uitgedragen, een basis die op orde is en een flinke dosis lef. Het vraagt ook om een professionele cultuur waarin we ons bij alles wat we doen afvragen of het bijdraagt aan de realisatie van kansrijk onderwijs voor al onze leerlingen. Als gedreven vakmensen voeren we hierover onderling en met onze partners een open dialoog. Dit alles doen we vanuit de volgende kernwaarden:
- Ontwikkeling
Wij staan voor leren met lef. Jezelf ontwikkelen is een proces van telkens doelen stellen, leren en reflecteren. Vanuit je enthousiasme en motivatie leren we je om je talenten en mogelijkheden te benutten. We helpen je om het zelf te doen. Nieuwsgierig zijn en fouten durven maken, helpt bij leren. We kijken met open blik naar de ander en de wereld. Samen zorgen we voor een rijke leeromgeving.
- Eigenheid
Meer van jezelf. Jij en al je ‘eigen aardigheden’ mogen er zijn. Je bent goed zoals je bent. Met jouw initiatieven en ambities voeg je iets moois toe aan de wereld. Soms zit het tegen en daar leer je misschien nog wel het meeste van. Steun dan op je zelfvertrouwen en toon veerkracht.
- Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid en vertrouwen gaan hand-in-hand. We geven je volop vertrouwen en verantwoordelijkheid, zodat je eigenaarschap kunt ontwikkelen. Je leert om verantwoordelijkheid te nemen, voor jezelf en voor anderen. Door de ander vanuit vertrouwen te benaderen, toon je respect en denk je in kansen en mogelijkheden.
- Verbinding
Samen werken en samen leren is voor ons vanzelfsprekend. We staan open voor iedereen en gaan respectvol met elkaar om. Door gebruik te maken van de kracht van diversiteit ontstaan betekenisvolle verbindingen. We willen van betekenis zijn voor elkaar en we zijn erop gericht om elkaar succesvol te maken.
- Zicht op ontwikkeling
De strategische focuspunten geven richting en bieden tegelijkertijd ruimte voor de eigen inkleuring van de scholen. De voortgang op de strategie brengen we jaarlijks in beeld door middel van een koerskaart met daarop 'koerssleutels', waarover we op school- en organisatieniveau het gesprek met elkaar voeren. Ook de (G)MR en de raad van toezicht maken deel uit van dit gesprek.
Elke school bewandelt de koers vanuit zijn eigen startpunt en op zijn eigen manier, passend bij de ontwikkelfase en identiteit van de school. We dagen iedere school daarbij nadrukkelijk uit ambitieus te zijn in zijn ontwikkeling, de resultaten elk jaar te analyseren en bij te sturen indien nodig. Daarbij werken we met een aantal kwaliteitsindicatoren die ons aanvullend en verdiepend inzicht geven.
De opdracht van SKPO en de doelen die wij als organisatie nastreven om deze opdracht te verwezenlijken, vertalen we ook door naar de bijdragen die we van onze collega's verwachten. Dat geeft duidelijkheid naar de betreffende medewerker en daardoor bewerkstelligen we bovendien dat iedereen congruent – en vanuit de bedoeling – zijn/haar bijdrage levert aan wat we met elkaar beogen.
Het in lijn brengen van de organisatiedoelen naar de schooldoelen en vervolgens naar de bijdrage van de collega's daarin, is cruciaal voor de doorontwikkeling van onze organisatie. Het past bij SKPO om steeds vanuit onze bedoeling te denken en te handelen en daarover met elkaar het gesprek te voeren. Op die manier komen we tot het best mogelijke resultaat.
- Personeelsbeleid
We willen leerlingen het allerbeste onderwijs bieden. We geloven erin dat dit het meest succesvol is als we de verantwoordelijkheid hiervoor bij de professionals zo laag mogelijk in de organisatie leggen. Dit geldt ook voor het personeelsbeleid om zodoende de beste aansluiting te vinden in de onderwijskundige opdracht die de desbetreffende school heeft. Collectief doen we dat door ruimte en vertrouwen te geven aan de professional en dit te integreren in ons personeelsbeleid.
Ruimte en vertrouwen kent een nauwe samenhang met verantwoordelijkheid en hier hebben we hoge verwachtingen in. Dit zie je terug in HR-thema's zoals hoe we bijvoorbeeld omgaan met verzuim, mobiliteit en het werkverdelingsplan. Ruimte voor de professional zien we de afgelopen jaren ook steeds meer terug in de cao primair onderwijs en deze ontwikkeling omarmen we met enthousiasme omdat het past bij onze organisatie en we erin geloven dat dit de kwaliteit van de professional en dus die van het onderwijs ten goede komt.
Actueel is het lerarentekort dat steeds meer voelbaar is geworden. De continuïteit en kwaliteit van het onderwijs komen hiermee onder druk te staan. Dit vraagt van scholen om anders na te denken over hoe zij onderwijs organiseren. Er ontstaan vragen zoals: 'Hoe gaan we om met de realiteit dat er niet altijd een vervangende leerkracht beschikbaar is? Dat vacatures niet of niet direct ingevuld kunnen worden? Hoe vergroten we de 'vijver' met potentiële collega's?' Personeelsbeleid komt tot stand door dialoog met onze schoolleiders en zij hebben op hun beurt weer een dialoog met het team. Deels wordt dit georganiseerd en is het gestructureerd in bijvoorbeeld directie-overleggen, teamvergaderingen en de verschillende netwerken voor bijvoorbeeld intern begeleiders, VVE-coördinatoren, ICT etc. Voor het andere deel ontstaat dit in dialoog.