Jenaplan
Ieder kind is anders en krijgt op onze school de mogelijkheid om zich op een eigen manier en in een eigen tempo te ontwikkelen. Natuurlijk is de cognitieve ontwikkeling erg belangrijk en bieden we alle leerstof aan die kinderen op de basisschool moeten krijgen. Daarnaast is er alle aandacht voor de ontwikkeling van andere vaardigheden die belangrijk zijn in onze snel veranderende samenleving: leren samenwerken, ondernemen, plannen, creëren , presenteren, reflecteren en verantwoorden. Dit maakt Jenaplanonderwijs tot een dynamische onderwijsvorm die aansluit bij de ontwikkelingen in onze maatschappij.
Ondernemen ‘jouw initiatief is welkom’
- nieuwe dingen en oplossingen bedenken
- initiatief nemen, zaken aan de orde stellen, met voorstellen komen
- uitproberen, origineel kiezen
- kwaliteiten effectief inzetten
- ambities tonen, er in geloven, doorzetten
- doelbewust handelen
- informatiebronnen aanboren
Plannen ‘durf te dromen’
- weten hoe een periode (les, dag, week) is opgebouwd
- kunnen vertellen wat er van je verwacht wordt
- spullen snel en goed verzamelen
- dingen in de goede volgorde doen
- eigen leerdoelen kunnen bepalen
- een dag kunnen plannen
- een langere periode zelfverantwoordelijk plannen
Samenwerken ‘samen kunnen we meer’
- delen met anderen
- anderen “denktijd” geven
- aandachtig luisteren en verschil van mening respecteren
- sociaal bewust zijn
- aanwijzingen volgen en geven
- aanbieden anderen te helpen
- respect voor school- en groepsregels
Creëren ’alles is mogelijk’
- onderzoeken, dingen uit elkaar halen
- alles willen weten, vragen stellen
- snel originele ideeën hebben, niet tevreden zijn met gewoon doorzetten
- het beste uit jezelf halen
- makkelijk overschakelen naar ander gezichtspunt
- makkelijk voortborduren op ideeën van anderen
Presenteren ‘laat zien wie je bent’
- durf, originaliteit en passie tonen
- natuurlijke authentieke houding
- contact met de toehoorders- centrale plek
- gebruik van (grote) gebaren
- goede articulatie, stemvolume, spreektempo, dynamiek
- goed taalgebruik
- goede verzorging
Reflecteren ‘wat is jouw wens, waar word jij blij van?’
- laten zien wat er geleerd is
- feedback vragen en geven (tips en tops)
- vertellen hoe het anders had gekund
- aanpak evalueren en hier consequenties aan verbinden
- werk nakijken, beoordelen en vervolg bepalen
- beargumenteren waarom je doet wat je doet
- portfolio’s samenstellen, eigen ontwikkeling presenteren
Verantwoorden ‘hoe vind je het effect van wat je gedaan hebt’
- kunnen vertellen waarom je wat hebt gedaan
- spullen opruimen
- voor jezelf en voor anderen zorgen
- zelf om uitleg vragen
- willen meepraten en beslissen
- consequenties overzien van handelen
- initiatieven nemen om dingen te verbeteren
Zorgen voor ‘wij helpen elkaar’
- zorgen voor jezelf
- zorgen voor anderen
- zorg hebben voor materialen waar je gebruik van maakt in de school
- binnen met name de tafelgroep hulp bieden
- het op orde houden van de eigen werkplek, die van de tafelgroep, de schoolwoonkamer, werkruimtes van de school en van de directe schoolomgeving
- zorgen voor planten en dieren
Communiceren ‘jouw mening telt’
- actief luisteren
- nadruk leggen op dialoog en niet op discussie/ tweerichtingsverkeer
- je voor de ander openstellen
- leren van verdraagzaamheid: geduld
- gedachten onder woorden leren brengen, zodat anderen die begrijpen
- ontwikkelen van een goed zelfbeeld
- kritisch leren staan t.o.v. verstrekte informatie
- kunnen genieten van wat anderen inbrengen
Respecteren ‘zijn wie je bent’
- rekening leren houden met gevoelens van anderen
- inclusief leren denken
- empathie voelen voor anderen
- terughoudend leren zijn met oordelen
- accepteren dat ieder mens uniek is en er dus verschillen mogen zijn